.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گستاخي تركمنستان در انتظار ديپلماسي علمي يا فله‌اي ما؟
گستاخي تركمنستان در انتظار ديپلماسي علمي يا فله‌اي ما؟

در حالي كه ده روز از قطع گاز صادراتي تركمنستان به ايران مي‌گذرد، وزارت خارجه و دولت نهم تاكنون مواضع متناقضي را در اين‌باره اعلام كرده‌اند.

به گزارش تابناك ، در روزهاي نخست قطع گاز، منوچهر متكي كه خود از اهالي «بندر گز» در استان گلستان بوده و به رغم قطع گاز اين استان به دليل اقدام تركمنستان، مواضع جانبدارانه او از جمهوري مشترك‌المنافع، وي را تا مرحله استيضاح رسانده است، در موضعي شتابزده، با توجيه قطع گاز تركمنستان، آن را مسئله‌اي فني دانست و از وصل سريع آن خبر داد.

با گذشت چند روز از اظهارات متكي و وصل نشدن گاز كه موجب شد هموطنان ما در پنج استان كشور، سرماي 20 درجه زير صفر را بدون وسايل گرماساز تجربه كنند، برخي اخبار، مبني بر ارسال تقاضاي تركمنستان براي افزايش قيمت گاز صادراتي به ايران از چند ماه پيش منتشر شد.

با اين حال، رئيس‌جمهور با سياسي قلمداد كردن قطع گاز تركمنستان، اين كار را ناشي از فعاليت رقباي خود در ايران دانسته كه از تركمنستان خواسته‌اند گاز ايران را قطع كند!

در ادامه بحران گاز، وزير نفت، تقاضاي تركمنستان براي مذاكره درباره قيمت گاز را تأييد كرد، اما مذاكره را به بعد از وصل شدن گاز موكول نمود.

اين در حالي است كه دكتر احمدي‌نژاد براي نخستين بار در تاريخ ايران، در فاصله كمتر از دو سال به تركمنستان سفر كرده كه اين سفر، اعتباري بي‌سابقه را براي اين جمهوري رده سوم مشترك‌المنافع به همراه آورد.

جالب توجه آن‌كه پس از قطع گاز صادراتي ايران به تركيه، نخست‌وزير تركيه اعلام كرد كه در تماس با رئيس‌جمهور ايران، خواستار وصل سريع گاز خواهدشد و سپس اظهار كرد نماينده دكتر احمدي‌نژاد، اطمينان داده كه صادرات گاز ايران به تركيه از دوشنبه و به رغم شرايط بحراني داخل كشور از سر گرفته خواهد شد. اين در حالي است كه تركيه در دو سال گذشته به رغم ابراز تمايل ايران، اقدام به دعوت رسمي از رئيس‌جمهور نكرده است.

هم‌اكنون افكار عمومي در انتظار نتايج ديپلماسي دولت نهم در برابر جمهوري تركمنستان هستند؛ ديپلماسي كه از سوي رئيس‌جمهور علمي و پيچيده عنوان شده، اما برخي از منتقدان آن را غيرعلمي و فله‌اي مي‌دانند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.068 seconds.